måndag 5 november 2012

Ratatouille med pasta och fetaost


Jag lagade denna mycket goda ratatouille härom dagen och har nu ätit den tre dagar i rad. Funkade utmärkt med vanlig pasta, men var ännu godare när jag hade tortellini och serranoskinka till. Kan också tänka mig att denna grönsaksröra skulle vara mycket god i en lasagne. Det ska jag prova nästa gång. Receptet kommer från Allt om mat men jag har gjort några små justeringar.

För övrigt har jag ätit bakelse idag till Gustav II Adolfs minne. Mycket gott. Om det är nåt jag är bra på så är det att utnyttja varje liten ursäkt som finns, för lite extra njutning i vardagen. Så bra att jag snart inte får plats i några av mina kläder längre. Med andra ord behöver jag komma igång med lite mer träning (för sluta stoppa godsaker i munnen är inte aktuellt för min del!).

Ratatouille med pasta och fetaost
6-8 portioner

1 stor squash
1 aubergine
1 fänkål
2 paprikor i olika färger
1/2 dl färska örtkryddor (jag använde basilika, persilja och timjan)
2 msk olivolja
1 tsk salt
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
2 burkar hela plommontomater
1/2 dl vatten
1 krm nymald svartpeppar

Tillbehör
Pasta
smulad fetaost

Sätt ugnen på 225°. Skölj och skär squash, aubergine och fänkål i jämnstora bitar. Dela, kärna ur och skär paprikan i bitar. Fördela grönsakerna och hälften av örterna på en plåt. Ringla över olja och salt. Ugnsrosta grönsakerna mitt i ugnen 25-30 min. De ska få lite färg.

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs löken i lite olja i en kastrull. Blanda ner tomatpuré och låt fräsa med en kort stund. Häll på hela tomater och vatten. Dela tomaterna med en gaffel.

Sjud såsen ca 10 min. Smaka av med salt. Blanda ner de ugnsrostade grönsakerna och resten av de hackade örterna i såsen. Vänd runt försiktigt.

2 kommentarer:

Kim sa...

Helt rätt prioriteringar där! Synd bara att det ska vara så himla tråkigt med träning.... Det är roligare att äta :)

Helena mitt i smeten sa...

Håller med. Äta är betydligt roligare än att träna :)