onsdag 13 februari 2013

Kakbollar av chokladbollar



I helgen var jag och Lillasyster på Panduro. Vi skulle köpa ett litet pyssel till henne, inget annat. Väl inne i butiken drabbades jag av någon slags härdsmälta, vilket resulterade i att jag köpte med mig bakgrejer för en halv förmögenhet. Va fan var det som hände?!

Strössel, sugerpaste, candy melts, you name it, vi har det mesta för att göra sjukligt sötsliskia bakverk nu. Jag skyller på Cake Boss. För några veckor sedan, när vi renoverade hall och vardagsrum och hela familjen samtidigt var sjuka, spenderade vi stor del av vår tid med att titta på Cake Boss på datorn. Soffan och tv:n var var undanskuffade för att målaren skulle tapetsera och vi orkade inte göra annat än att stirra in i en skärm. Vi tittade på ohälsosamt många avsnitt med galna tårtor och andra bakverk och detta orsakade troligen mina galna inköp i lördags. Eller nåt.

Hur som helst, de nya inköpen testades i liten skala samma kväll. Barnen ville ha chokladbollar och då gjorde vi helt enkelt cake pops av chokladbollssmet. Det tycker jag var ganska genialt, eftersom jag inte orkade baka någon kaka och sen smula ner den till en smet (det är onekligen en ganska konstig sak att göra) och dessutom blev det väldigt gott. Ett tips är att göra chokladbollssmeten ganska stark, det vill säga med mycket kakao och starkt kaffe för att balansera den väldigt söta candy meltssmeten.



Vi gjorde helt enkelt chokladbollar som fick vila i kylen en stund för att stelna. Sedan tog vi grillpinnar och doppade den trubbiga delen i lite smält candy melts som sedan trycktes in i chokladbollarna. Därefter doppade vi chokladbollarna i candy melts (smält choklad går minst lika bra) och slutligen dekorerades de med strössel eller kokos. Vi gjorde även några små stjärnor av sugarpaste som fick pryda ett par av bollarna. Under torktiden trycktes pinnarna ner i en kruka med oasis (med folie över).



Dessa cake pops, om man nu kan kalla dem det, avnjöts tillsammans med en stor dos schlager. Musiken var enligt mig inte särskilt njutbar, men de två korta medlemmarna i vår familjen tyckte annorlunda. Men vi var alla överens om att chokladbollarna blev mycket lyckade.

Inga kommentarer: