lördag 16 februari 2013

Hembakta naanbröd



Är det något jag är löjligt förtjust i så är det naanbröd. För tillfället är jag ofta sugen på indisk mat över huvud taget och i synnerhet i de tjocka, sega och söta bröden. Förra helgen bakade jag egna naan för första gången. Det var väldigt enkelt och resultatet blev överraskande likt de bröd vi brukar köpa hos vår lokala indiska restaurang. Jag lagade en indiskinspirerad quornrrätt (liknande den här) och bröden var väldigt goda att doppa i currysåsen.

Det blev mycket deg och eftersom naan är godast färska, bestämde jag för att inte tillaga alla samtidigt. Hälften av degen rullade jag till bollar, lindade in i platsfolie och la i en påse i frysen. Jag har ingen aning om det funkar, men förhoppningsvis går det att steka dessa upptinade degklumpar med lika bra resultat som de färska. Någon som vet? Jag får återkomma med resultatet när jag testat.

Naan
12 bröd

1 påse torrjäst (à 12 g)
5 dl vatten
1 dl socker
1 msk salt
1 kg vetemjöl
150 g smält smör
2 ägg
rapsolja

Lös upp jästen i vattnet (40°C). Blanda i sockret. Låt degvätskan stå tills det börjar skumma, ca 10 minuter. Blanda i resten av de torra och därefter de våta ingredienserna. Kör degen 10 minuter i matberedare (med stor degbunke) eller knåda den något längre för hand. Låt jäsa övertäckt på varm plats i 25 minuter. Knåda degen ett par minuter och kavla ut till 12 platta brödkakor (för 12 bröd). Stek bröden i olja på ganska hög värme, 3-4 minuter per sida. När bröden fått fin färg och puffat upp något i volym är de klara.

Receptet hittade jag på ICAs hemsidan.

1 kommentar:

Kim sa...

Älskar också Naan. Brukar skippa riset och beställa in mer bröd istället...
Kul att göra egna!