torsdag 11 april 2013

Minestronesoppa med parmesankräm


Jag lagade denna goda minestronesoppa förra veckan. Den är lite vintrig, men det passar ju bra, just nu snöar det här i Majorna. Soppan blev över förväntan god. Väldigt smakrik och den där parmesankrämen, makalöst god! Med den kan man piffa vilken trist vardagsrätt som helst tänker jag. Men den här soppan är verkligen inte trist. Bara god rätt igenom. Inspiration fick jag från någon receptbroschyr, jag tror det var Hemköp, men jag har ändrat lite från originalet.

Jag har faktiskt inget emot att det är lite sämre väder idag. Det har varit soligt i stort sett hela min sköna ledighet och vi har varit ute mycket. Nu njuter jag och Lillasyster av en slapp innedag, då vi pärlar halsband och bakar. Sämre kan man ha det.

Minestronesoppa med parmesankräm
4 portioner

2 morötter
1/2 vitkålshuvud
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
200 g blandfärs
200 g rimmat fläsk, tärnat
1 burk krossade tomater (à 400 g)
1,5 l vatten
2 svampbuljongtärningar
1 grönsaksbuljongtärning
100 g pasta
1 msk timjan
3 kvistar persilja, finhackad
ca 10 blad basilika, strimlade
salt och svartpeppar

Parmesankräm:
2 dl crème fraiche
2 dl parmesan, riven

Tärna morötterna, strimla vitkålen och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan och fräs grönsakerna någon minut i en stor kastrull eller gryta. Tillsätt sedan köttfärsen och fläsket och fräs ytterligare någon minut. Lägg i övriga ingredienser utom pasta, basilika, crème fraiche och parmesan i kastrullen och koka ca 15-20 minuter.

Lägg i pastan och koka ytterligare enligt anvisningarna på pastaförpackningen. Smaka av med salt och peppar. Blanda i basilikan innan servering. Blanda crème fraiche med riven parmesan och toppa soppan. Servera mjuk bröd till.

2 kommentarer:

Kim sa...

You had me at Parmesankräm!
Vi får hoppas att det var sista snön i vårt Majorna.

tina sa...

Jag säger som Kim, p-a-r-m-e-s-a-n-k-r-ä-m!