måndag 1 april 2013

Påsklamm

Då var denna påsk till ända. En mycket bra påsk om ni frågar mig. Vi skulle egentligen åka till Olas föräldrar i Stockholm, men hans pappa var inte riktigt kry så vi stannade hemma. Först trodde jag det skulle bli långtråkigt att vara hemma en hel påsk utan att ha några planer, men det var det verkligen inte. Vi har tagit det oerhört lugnt, ätit mycket god mat och ännu mera godis.

Det här lammet var en av helgens höjdpunkter. Jag hittade ett recept från Allt om mat som jag nästan följde till punkt och pricka. Köttet blev väldigt mört och saftigt och tillbehören passade mycket bra till. Rätten smakade som något man skulle kunna beställa på Hos Peller (en av mina favoritrestauranger i Göteborg). Inte helt fel att man kan skapa något sådant i sitt eget kök.
Lammstek med senapssås, bacon och svamp
4 portioner

1 urbenad lammstek (ca 800 g)
6 vitlöksklyftor
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk olivolja
1 msk smör (eller mjölkfritt margarin)
6 kvistar timjan

Potatis:
600 g små mandelpotatisar
1 tsk salt
1 msk olivolja

Sås:
200 g svamp (jag använde skogschampinjoner)
2 scharlottenlökar
1 paket bacon
1 msk olivolja
2 krm salt
1 dl rött vin
2 dl vatten
1 msk koncentrerad kalvfond
2 tsk Maizena utrört i lite vatten
1 tsk hackad timjan
2 msk skånsk senap

Vitkål:
400 g vitkål
2 msk smör (eller mjölkfritt margarin)
2 msk honung
2 msk pressad citron
1 tsk salt

Sätt ugnen på 150°. Salta och peppra lammsteken. Skär små snitt i steken och tryck in vitlöksklyftorna i skårorna. Bryn den runt om i olivolja och smör. Lägg kött och timjan i en ugnssäker form och stek mitt i ugnen till 58° innertemperatur ca 1 timme. Ta ut steken och låt den vila ca 15 min innan den skärs i skivor.

Höj ugnsvärmen till 225°. Skala mandelpotatisen och blanda den med salt och olivolja i en ugnssäker form. Tillaga mitt i ugnen ca 30 min tills den är mjuk och fått fin färg.

Ansa och skär svampen i mindre bitar. Skala och hacka löken och strimla baconet. Stek svampen i olivolja ca 1 minut. Tillsätt bacon, schalottenlök och salt och stek ytterligare några minuter. Häll på vin, vatten och fond och låt koka upp. Häll över i en kastrull och låt koka ca 5 min. Blanda i Maizenan och låt koka upp. Blanda ner timjan och senap precis före servering.

Skär vitkålen i ca 2 x 2 cm stora bitar. Stek vitkålen i smör, ca 1 minut. Tillsätt honung, citronsaft och salt och stek ytterligare ca 3 min. Servera lammet  med sås, potatis och vitkål.

2 kommentarer:

carola sa...

Såg riktigt smarrigt ut! Tack för att du delar med dig, skall testa detta nästa gång vi får middagsgäster.
Gillar din blogg och eftersom jag är smått mattokig kommer jag gärna åter :)

Helena mitt i smeten sa...

Tack för berömmet! Hoppas lammet blir lycket om du bestämmer dig för att laga det!