torsdag 20 november 2008

Perfekt kaka till många

Idag har jag bakat en långpannekaka. Mmmm, den är väldigt god. Jag har skurit små bitar från kanterna och mumsat på hela förmiddagen. Jag hade inga kardemummakärnor, men det gick bra med pulver också. Jag tog lite mer än en matsked för att vara säker på att den goda kryddan skulle märkas. Från en långpanna får man ca 30 bitar, perfekt när man ska få många gäster. Receptet kommer från tidningen Laga Lätt.

Kardemummakaka
ca 30 bitar

150 gram smör
2 stora ägg
3 dl socker
8 dl kärnvetemjöl med fullkorn
4 tsk bakpulver
1 msk stötta kardemummakärnor
4 dl lättmjölk

GARNERING
2 msk pärlsocker
1 dl grovt hackad mandel

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smöret. Blanda mjöl, bakpulver, och kardemumma och rör ner det i äggvispet. Rör sedan ner mjölken. Bred ut smeten på ba. kplåtspapper i en långpanna 30x40 cm. Strö över pärlsocker och mandel. Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter tills kakan har fått fin färg.

Inga kommentarer: