tisdag 9 december 2008

Amerikanska blåbärspannkakor


Det är mättsamt med amerikanska pannkakor. Vi åt det till och med till middag igår. Inte direkt hälsosamt men mycket gott! Blåbär i smeten var en riktig höjdare och grädden med vaniljsocker blev pricken över i! Såhär gjorde jag:

4 portioner

1 3/4 dl vetemjöl
2 ägg
2 dl mjölk
2 msk socker
2 tsk bakpulver
1 msk smör
ca 150 gram blåbär

Tillbehör
1 1/2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

Blanda mjöl, bakpulver och socker i en bunke. Tillsätt lite av mjölken och rör till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken och äggen. Smält smöret i en stekpanna och häll det sedan i smeten, under omrörning. Blanda försiktigt ner blåbären, utan att de går sönder och färgar smeten blå. Häll cirka en halv deciliter smet i stekpannan åt gången. Vänd när smeten stelnat något och bubblor syns på ytan av pannkakan. Vispa grädden och blanda i vaniljsocker. Servera grädden till pannkakorna. Ät och njut!

2 kommentarer:

Camilla sa...

Smaskigt! Detta ska jag testa!
På din möhippa så var det en tjej som hade med sig något pannkakelikande...minns du? Det skulle jag vilja testa att göra men minns inte ens vad det heter...Kram

Helena mitt i smeten sa...

Menar du krabelurer? Det har jag aldrig heller gjort. Ska undersöka saken och återkommer...