fredag 26 december 2008

Mat efter säsong




Det är inte så lätt att äta säsongsanpassat tycker jag. Vissa saker undviker jag automatiskt när det inte är säsong. Tomater mitt i vintern till exempel är ingen höjdare. Nu är det ju bra tid för att äta kål t ex. Jag vet inte hur kul det låter med kål, men billigt är det och nyttigt. Idag blev jag faktiskt sugen på kålpudding, så jag har varit duktig och laga mat efter säsong. Och det blev gott: Receptet hittade jag på ica.se. Jag gjorde brunsås till och serverade det hela med kokt potatis, stekta champinjoner, grönsaker och lingonsylt. Serverar man kålpuddingen med bara skyn, är rätten mjölkfri för övrigt.

Jag skulle gärna vilja lära mig att ta bättre bilder på maten jag lagar. Detta har min man snappat upp och i julklapp fick jag två böcker om fotografering. Idag kom han hem med en bonuspresent, ett stativ. Nu blir förhoppningsvis bilderna tiptop! Jag använde stativet förut när jag fotograferade kålpuddingen. Det kan nog bli jättebra bilder så småningom, men jag har mycket att lära om slutartider och skärpedjup mm...

Kålpudding på klassiskt vis
4 portioner

1 kålhuvud (1,5-2 kg)
2 msk matfett
salt och peppar
2 msk sirap
600 gram blandfärs
2 1/2 dl vatten
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Strimla kålhuvudet, skär bort den hårda stocken. Smält matfett i en stor stekpanna eller stekgryta. Lägg i kålen och bryn den lätt. Rör om så att kålen inte bränns. Salta och peppra lätt. Ringla över sirap. Ställ åt sidan medan du blandar färsen. Blanda blandfärs med vatten, salt och peppar. Lägg hälften av kålen i en ugnssäker form. Bred över färsen och täck med resten av kålen. Grädda i ca 45 minuter, 175°c. Servera med potatis och lingonsylt.

Inga kommentarer: