måndag 1 december 2008

Tvåfärgad läckerhet


På min dotters dop häromdagen bjöd vi på smörgåstårta och princesstårta, båda inhandlade på ett bageri. Inte så fantasifullt men väldigt gott och smidigt. Smörgåstårtorna köpte vi på Lasse-Majas bageri i Majorna. Jag rekommenderar stället varmt, allt jag har köpt där har varit bra, även bullar och bröd.

När jag inte behövde tänka på att laga mat eller tårta till dopet, kunde jag lägga lite mer krut på andra godsaker. Jag gjorde chokladtryfflar, rosa och gröna maränger med strössel på och hallongrottor. Här är receptet på chokladtryfflarna. Det blir ganska effektfullt, med de olika lagren. Den som gillar likör kan ju smaksätta chokladen, men jag föredrar den naturell.

Receptet är lagom för en form med måttet 12x18 cm. Jag använde en större form och hade därför tre lager av chokladen. Det går att göra en egen form av aluminiumfolie, i den storlek man själv önskar.

Tvåfärgad chokladtryffel

ca 20 tryfflar

Mörk tryffel
150 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
1 msk smör

Vit tryffel
150 g vit choklad
½ dl vispgrädde
1 tsk honung

Klä en form(12X18 cm) med plastfolie. Börja med den mörka tryffeln. Hacka chokladen ganska fint. Koka upp grädden tillsammans med honung och smör. Hällblandningen över chokladen och rör tills den smält. Häll smeten i formen och släta ut den. Låt svalna i rumstemperatur. Ställ in formen i kylen och låt tryffeln stelna 1-2 timmar.

Fortsätt med den vita tryffeln, när den mörka stelnat. Hacka chokladen fint. Koka upp grädden tillsammans med honungen. Häll blandningen över chokladen och rör tills den smält. Häll smeten ovanpå den mörka tryffeln i formen. Låt stelna minst 5 timmar i kylen. Lossa tryffeln ur formen och skär den i bitar. Lättast går det om du sköljer kniven med hett vatten och torkar av med hushållspapper mellan varje knivtag.

Inga kommentarer: