onsdag 16 september 2009

Gott med gratinerad gnocchi

Det har inte blivit några blogginlägg sedan jag började jobba, men ikväll hade jag äntligen lite energi över för bloggen. Dessutom provade jag ett så bra recept idag som jag bara måste dela med mig av. Den här middagen är färdig på mindre en en halvtimma och passar även för vegetarianer. Jag kan dock tänka mig att några skivor parmaskinka till hade varit pricken över i!

Gratinerad gnocchi

4 portioner

500 g färsk potatisgnocchi
70 g färsk spenat
3 tomater
1 vitlöksklyfta
2 dl grädde
1/2 kruka färsk basilika
1 tsk citronskal
2 dl riven parmesanost
salt och peppar

Skölj spenaten väl under rinnande kallt vatten. Klyfta tomaterna, skrapa bort kärnhuset och skär tomatköttet i bitar. Hacka vitlöken. Sätt ugnen på 200 grader. Köka grönsakerna i grädden i ca 5 minuter. Blanda i basilikan och citronskalet och smaka av med salt och peppar. Koka gnocchin enligt anvisningarna på paketet. Blanda gnocchin med såsen och häll i en ugnsfast form. Strö över parmesanosten och gratinera i ugnen i ca 10 minuter. Garnera med basilika. Servera sallad och bröd till.

Inga kommentarer: