söndag 23 januari 2011

Bröd för den late bagaren


Jag försökte mig på att baka surdegsbröd för ett par veckor sedan. Det gick sådär. Surdegsgrunderna bubblade som bara den i mina glasburkar och jag trodde jag hade fått en flygande start. Jag pysslade om de illaluktande rörorna mer än mina barn under en veckas tid, men när jag sen skulle sätta deg dog eländet ändå. Jag som var så självsäker. Nåja, bättre lycka nästa gång. Om det nu blir någon nästa gång. Det finns betydligt enklare sätt att få till ett gott bröd!

Idag gjorde jag ett filmjölksbröd med bikarbonat. Bara att röra ihop allt i en bunke, hälla det i en form och sen direkt in i ugnen. Hur bekvämt som helst. Receptet hittade jag i senaste numret av Laga lätt. Jag blev lite nyfiken att prova det när jag såg att det innehöll mörk sirap och aprikoser. Jag har smakat något liknande på någon restaurang för ett tag sedan (jag kan inte komma på vilken tyvärr) och det var väldigt gott med riktigt salt smör till. Nu var det inte riktigt restaurangnivå på brödet som kom ut min ugn, men helt klart godkänt och gott med en skiva vällagrad prästost på. Söta bröd och salta pålägg är en riktig höjdare!

Nu ska jag koka mig en kopp te och äta en skiva av det här brödet till. Kanske blir det ett avsnitt av The wire också, innan det är dags att sova. God kväll kära läsare!

Mörkt bröd med torkade aprikoser
1 limpa

50 g aprikoser
3 dl vetemjöl
2 dl rågsikt
1 1/2 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl rågkross
1/2 vetekli
6 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
2 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk flytande margarin till formen

Sätt ugnen på 175 grader. Skär aprikoserna i mindre bitar. Häll alla ingredienser i en bunke. Blanda ordentligt till en jämn smet. Smörj en avlång form med flytande margarin. Häll smeten i formen och grädda i 1 timma och 10 minuter.

4 kommentarer:

Remsan sa...

Så gott bröd! Gillar grovt och saftigt bröd. Mina surdegar har funkat bra, men tagit så lång tid att jäsa. Visst har jag gjort långjästa bröd utan surdeg, men tom de har gått snabbare.

charlotta sa...

vi höll på med surdeg för något år sedan, men efter att ha bakat ett bröd tröttnade jag totalt. alldeles för mycket jobb, och väntande hit och dit och så skulle man göra det innan man kunde blabla. nä, inte min grej. men brödet blev väldigt gott!

Erika - Bakglädje sa...

Perfekt med ett bröd som går snabbt. :-)
Jag gillar surdegsbröd, men ibland har man varken tid eller lust att låta det ta lång tid.

MMCakeDesign sa...

Snabbt och ser såååå gott ut! Nu måste jag kika lite i din vegetarisk rubrik, rödvin sås osv