söndag 10 juni 2012

Rabarbermuffins med kardemumma



Det är mycket rabarber här på bloggen nu. Vi har väldigt gott om det på vår kolonilott och dessutom är det något av det bästa jag vet. De här muffinsen blev väldigt goda. Rabarber och kardemumma är en finfin kombination.

En liten vardaglig fundering också. Är det bara jag, eller blir det aldrig så många muffins som det står i receptet? Jag tror faktiskt aldrig det har hänt att jag har fått ut så många det står, oavsett varifrån receptet kommer. Den här gången hittade jag ett recept på coop.se och där står det att det ska bli 20 små raringar. När jag bakade blev det 16 eller 17. Det är sånt man kan grubbla över när man inte har nåt bättre för sig. (Har en extremt lugn och stillsam helg då det i princip inte händer någonting. Så underbart!)

Rabarbermuffins med kardemumma
ca 16 stycken

125 g smör
2 dl socker
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk stött eller malen kardemumma
1,5 dl mjölk
1 tunt skivad rabarberstjälk

Värm ugnen till 200 grader. Rör smör och socker pösigt. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Häll i mjölken och rör ordentligt. Fördela smeten i muffinsformar. Vänd rabarberbitarna i lite socker och stick ned dem i smeten. Grädda cirka 15 minuter.

Andra rabarberfavoriter:
Rabarberkräm med vanilj
Knäckig rabarberpaj
Enkel favoritkaka med rabarber

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag antar att det ska vara 200 grader och inte 20 :D
Super god kombo med rabarber och kardemumma!

Helena mitt i smeten sa...

Hihi, ja det stämmer! Nu har jag ändrat.

Cecilia sa...

Låter jättegott med rabarber och kardemumma!

Anonym sa...

Suveränt goda!
/Sandra