söndag 17 juni 2012

Sallad med pankopanerad halloumi



Att förena två så goda saker som halloumi och panko, kan inte bli annat än gott. Jag gjorde en couscoussallad igår med pankopanerad halloumi och det blev väldigt lyckat. Frasigt yttre och mjukt och salt inre. Mmm, det bästa av två världar. Lite söt melon i salladen passade fint till den salta osten.

Nyckeln till att lyckas med den här rätten är naturligtvis att välja rätt halloumi. Jag har snart gått igenom samtliga sorter som finns i de vanliga mataffärerna och överlägset godast är den handgjorda varianten från Zeta. Den har både bäst smak och konstisens. Inget segt gnissel och precis lagom salt. Så håll utkik efter den här i butiken:



Couscoussallad med pankopanerad halloumi
2 portioner

1 paket halloumi (150 g)
1/2 dl vetemjöl
ca 1 dl panko
1 ägg
smör och olivolja
svartpeppar

Salladen:
2 portioner kokt och avsvalnad couscous (jag kokade min i grönsaksbuljong)
1 näve rucola
1/2 cantaloupmelon
6-8 coctailtomater
1 liten bit gurka
1/2 gul paprika
1/2 liten rödlök

Börja med salladen. Skär melonen, gurkan och paprikan i små bitar. Halvera tomaterna och strimla rödlöken. Blanda grönsakerna med couscousen och rucolan.

Skär halloumin i halvtunna skivor. Vänd dem i vetemjöl, sedan i uppvispat ägg, sedan i panko. Hetta upp smör och olivolja i en stekpanna och stek ostbitarna några minuter på varje sida. Krydda med nymald svartpeppar.

Servera osten med salladen. Droppa gärna över några droppar olivolja.

4 kommentarer:

Tant Gul sa...

Ser väldigt gott ut. Men en sak undrar jag. Lite pinsamt att jag inte vet det men vad är panko för något?

Mårtenssons kök sa...

Vilken bra idé! Vi köpte faktiskt hem panko för att prova panera fisk i det, men nu måste vi ju prova panerad ost också, kanon!

Helena mitt i smeten sa...

Tant Gul: Vad dumt av mig att inte skriva i inlägget vad panko är! Det är en japanskt ströbröd som blir superfrasigt när man steker det. Du måste prova!

Mårtenssons kök: Ja prova det!

Kim sa...

Du det var ingen dålig snilleblixt det där! Gott + gott = trippelgott?