fredag 9 januari 2009

Misslyckad frosting men gott ändå

Idag bakade jag och lille E muffins tillsammans. Tanken från början var, att det skulle bli cupcakes, men jag och frosting går inte ihop. Jag vet inte hur många gånger jag har misslyckats med frosting, det borde ju vara busenkelt, eller?! Den här gången skulle jag testa att göra en billigare variant, med tanke på temat, så därför använde jag kesella istället för cream cheese. Men det blev en soppa, i ordets rätta betydelse. Det spelade ingen roll hur mycket florsocker jag hällde i, det gick inte att på frostingen bredbar. Jag var tillslut så uppretad att resten av familjemedlemmarna fick fly köket. Så kan det gå när man ska göra sig till. Men muffinsen blev goda, ja man och barn kände sig nog tvugna att säga det för husfridens skull, men det var goda på riktigt. Receptet kommer här:

Blåbär- och hallonmuffins
6 stora eller 12 normalstora

125 gram smör
125 gram socker
2 ägg
125 gram vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl mjölk
100 gram blåbär
100 gram hallon

Sätt ugnen på 190 grader. Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa igen till en smidigt smet. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en separat skål. Tillsätt det till äggblandningen. Blanda i mjölken och rör till smeten blivit slät. Vänd till sist i bären. Skeda upp smeten i muffinsformar och grädda dessa i mitten av ugnen i 20-25 minuter för stora muffins, 12-15 minuter för normalstora muffins. Låt svalan på galler.

Inga kommentarer: