söndag 26 juli 2009

Vinbär- och hallonpaj


Nu var det längesedan jag skrev i min blogg. Inte för att jag har saknat ämnen att skriva om, jag har ätit mycket gott de senaste veckorna, tiden har bara inte räckt till för att skriva om det. Jag har inte lagat så mycket mat själv, men väl ätit på många bra restauranger och caféer. Man kan faktiskt säga att jag och familjen har ätit upp vår semesterkassa. Jag får skriva mer om det i ett annat inlägg.

Idag bakade jag paj från bären i vår koloniträdgård. Mmmm, det var riktigt gott. Jag var lite osäker på om vinbär skulle funka i en smulpaj, jag tycker de är så fasligt sura. Men det blev finfint, tillsammans med lite hallon. Jag utgick från samma recept som jag jag använde till och rabarber- och jordgubbspajen som jag bloggade om här, men ändrade lite. Jag lade till lite mer socker till de sura bären och drog ner lite på smöret. Jag vet inte varför, men helt plötsligt kändes det absurt att blanda i 150 gram smör i pajdegen. Jag brukar aldrig tänka så, men idag drog jag ner på fettet med ett par matskedar. Det märktes ingen skillnad, så jag antar att mitt infall inte gjorde så stor skada. Min inställning normalt är att ju fler kalorier, desto godare och gott ska det vara, annars kan det kvitta.

Vinbär- och hallonpaj
6 portioner

5 dl vinbär och hallon (rensade)
1 msk potatismjöl
125 gram smör
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 225 grader. Häll de sköljda och rensade bären i botten på en pajform. Pudra över potatismjölet och rör om lite försiktigt bland bären. Blanda, mjöl, socker och vaniljsocker i en bunke. Tillsätt smöret i kuber och knåda ihop en deg med fingrarna. Klicka ut degklumpar över bären så att de täcks helt. Grädda i ugnen i 20-25 minuter. Servera vaniljglass eller vispad grädde till.

Inga kommentarer: